Somaa ja söpöä sci-fiä


Hello guys!

Earlier today I sent the latest POFFT! (i.e. Friday's OFF-Topics) to the selected folks here at our office and thought I'd spread the message to your direction as well. Claas, you said you wanted to learn Finnish? Well here you go! Next time I'll switch to English, don't worry. :o)

It can be painful to read this for a first-timer with no reference to earlier posts, but here's the deal, when you don't understand a joke or a funny reference, just go with the flow. It was most probably a VERY good joke.

---

Helou!

Perjantain Off-topicit - Pikaiset OFF-Topicit.

Nyt mennään pikaisesti takaisin tulevaisuuteen ja koneiden pariin, joten laittakaas taustalle soimaan Carbon Based Lifeformsin 'Terpene'. (Hoksasitteko? Carbon... okeeei...)

Viimeks kerroin ohimennen The Cradlesta, jossa pohdiskeltiin ja ruminoitiin ihmisten tietoisuuden siirtämistä koneisiin ja siitä ajan kanssa kehittyneitä psykologisia oireiluja. Samaa tuntuu tutkivan ruotsalainen Frictional Games, joka teki mm. Amnesian (kauhugenren tuore legenda). Niiltä piakkoin ilmestyvä kauhupeli, SOMA, vaikuttaa videoiden perusteella mekaniikaltaan olevan melko lähellä em. Amnesiaa ja Alien: Isolationia, mikä on kutakuinkin odotettavaa.


Se, mistä SOMA:ssa kuitenki innostun eniten, on se, kuinka pelintekijät on viimeisen vuoden aikana ilmestyneissä haastatteluissa kertoneet haluavansa muuttaa ikään ku kauhupelien tunnelman estetiikkaa. Jos ymmärrän oikein, mitä tarkoitan, niin tarkoitan tasapainoa, joka peleissä on sillä narratiivilla, jota peli sulle näyttää, ja sillä, minkä itse luot pelin esittämien yksityiskohtien tueksi. Eli käytännössä ne ei haluais näyttää sulle pelottavaa ja irvokasta mörköä, vaan ne haluais antaa sulle tunteen siitä, että sellanen on, ja vaeltaa jossain, kenties jo seuraavan nurkan takana. Tämäkin oli siis vertauskuva. :o)

Ottaen huomioon, että kaverit aika lailla uudisti kauhupeligenren - vieläpä varsin kevyillä pelimekaniikoilla - Penumbralla ja Amnesialla, he voivat ihan hyvin onnistua tässäkin. Rock Paper Shotgunin Adam Smith vaikutti varsin vakuuttuneelta vietettyään laatuaikaa pelin alkukolmanneksen kanssa:
http://www.rockpapershotgun.com/2015/07/16/soma-preview/

Jos perjantaina aika kuluu hitaasti, niin katsokaapa Frictionalin youtubekanavalta otteita pelin maailmasta, kera ihmisnäyttelijöiden. Jos viitsit uppoutua videon varsin verkkaiseen tahtiin, se kyllä palkitsee:



Mutta Cradlen ja SOMA:n jälkeen ois helppo vaipua ajatukseen, että aika vähissä on uudet ideat pelien dystopioissa. Mutta that ain't so. Antti hoksautti meille yhden mielenkiintosen PS4 -yksinoikeusnimen: Horizon Zero Dawn. Halusin jättää tään seuraavaan kertaan, jollon olisin ehtinyt kirjottaa aiemmin lupaamastani aiheesta, empatiasta ei-eläviä objekteja, koneita ja tekoälyäkin kohtaan, mutta en malta. En millään. Vajaan kolmen minuutin kohdalla törmäsin nimittäin sen verran virkistävään kohtaukseen (mutta koittakaa kattoa alusta asti).



Lisäks, päähenkilö on ihan liian... SOMA!


Mutta eipä juhlita vielä... Meidän ohviisin tiimistä nimittäin poistu yks nimi muonavahvuudesta, Mikko. En koskaan oo oppinu pitämään kiitospuheita, joten haluan lainata kuuluisaa matkailijaa ja performanssitaiteilijaa, James T. Kirkiä:

"It was... fun."

Maailmanluokan aasinsiltana laitan nyt soimaan teemaankin sopivan laulun. William Shatner osaa tulkita 'Rocket Manin' juuri sopivalla intensiteetillä:



Kiitos!

Ja näkemisiin! Seuraava POFFT toivottavasti jo parin viikon päästä. :o)

t. Janne

Comments